Blog

Destrukce, kterou zoufale potřebujeme

autor: | 15. 5. 2023 | Recenze a pozvánky

„Proč bych měl být zoufalý jenom já, když můžou být zoufalí i ostatní?“

prohlásil Stanislav Biler v diskuzi po představení Destrukce. Jak moc to myslel vážně a jak moc v nadsázce, to bychom se museli zeptat jeho, každopádně – na mě během čtení jeho knihy a posléze i během divadelní adaptace pořádný kus zoufalství popadal. Ale určitě mu to nevyčítám. Myslím totiž, že některá zoufalství zoufale potřebujeme. 

Divadlo X10 uvedlo v únoru adaptaci Bilerova románu Destrukce, za který autor loni (2022) získal Magnesii Literu. Umělecký šéf činohry Divadla X10 Ondřej Štefaňák umístil hru na velmi jednoduchou, téměř prázdnou industriální scénu. A skvěle tak podtrhl knižní předlohu, z níž kypí pocity zmaru, zoufalství, prázdnoty a… destrukce!

Pakliže vám snad tenhle výborný román utekl, shrnu krátce jeho děj: Mladý muž se stěhuje z města na venkov. Touží po klidu, po věcech a životě, které jsou jednoduché a dávají smysl. Chce žít tam, kde „dvě a dvě jsou pořád čtyři“, a nikoliv ve městě, které je pro něj složité, jemuž nerozumí a kde platí za byteček ve sklepě skoro celý svůj výdělek. Přijímá tedy místo učitele na základní škole v malé vesnici, která sousedí s fabrikou, jež živí většinu zdejších obyvatel.

Jenže! Učitel postupně zjišťuje, že ani na venkově není svět tak úplně v pořádku. A že to, co v jeho vesnici smrdí, není hnůj. 

Bilerův román je nejen existenciální, ale především environmentální. A přestože je temný a zoufalý, je také vtipný, svým způsobem. Ironicky a absurdně. Svého čtenáře drásá – nejen obsahem, ale i formou. Například absence uvozovek v přímé řeči je aspekt, na který si lze postupně zvyknout, ale po srsti nás zrovna nehladí. 

Podrobnější rozbor Destrukce jsme už na blogu publikovali, přečíst si ho můžete tady.

A právě tuhle temnou, zoufalou, absurdní, ale i vtipnou náladu se dle mého podařilo perfektně přenést i na jeviště!

Když Ondřej Štefaňák mluvil o způsobu, kterým převedl hlavního hrdinu románu na divadelní prkna, použil pojem „rozstřelený mozek“. Herci na jevišti totiž hrají nejen další postavy knihy, ale v určitých chvílích se střídají právě i v roli hlavní postavy – učitel se sám se sebou hádá, jeho mysl je rozštěpená, leckdy mluví herci na přeskáčku, různě se překřikují apod. Tenhle „trik“ lze určitě vnímat i jako odkaz na způsob vyprávění v knižní předloze, kde učitel často hluboce přemýšlí, mluví sám se sebou a občas si není jistý, co řekl nahlas a co zůstalo pouze v jeho hlavě. 

Mohli byste se tak možná bát, jestli se v tomhle „jevištním guláši“ neutopíte. Ale nebojte, neutopíte. Pakliže se na představení vypravíte se znalostí knižní předlohy, budete (snad, jako já) mile překvapeni, kolik aspektů knihy a jak velkou část se tam autorům podařilo dostat. Včetně pasáží, u kterých jste si během čtení neuměli představit, jak by se daly na jeviště zajímavě a pochopitelně přenést. Jestliže jste předlohu nečetli, nevadí. I tak si z představení můžete odnést velmi silný, byť trochu depresivní a zoufalý, umělecký zážitek. A ten vás dost možná vrátí zase zpátky, ke (knižní) Destrukci.  

Pokud se mi povedlo vás do divadla nalákat, rovnou předesílám, že vstupenky na představení v květnu a červnu jsou ještě k dispozici.


Autorka: Blanka Vosecká Veselá (@blanchettka)

Zdroj uvedených fotografií

0 komentářů

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podobné články

Disney ať se jde vycpat, do kin míří český Tonda, který svítí

Disney ať se jde vycpat, do kin míří český Tonda, který svítí

Tonda, Slávka a kouzelné světlo – nádherný stop-motion animovaný film, který vás chytne za srdce, je konečně od 2. listopadu k vidění v českých kinech. Scénář napsala Jana Šrámková, režie a výtvarné stránky se zhostil Filip Pošivač. Před domácí premiérou film...

Když Jeníček a Mařenka zabloudí do Státní opery

Když Jeníček a Mařenka zabloudí do Státní opery

Perníková chaloupka – krutá pohádka bratří Grimmů pro děti i dospělé, kterou tady na blogu nedávno rozebíral Patrik optikou Bruna Bettelheima. Příběh, jejž známe (v různých menších obměnách a verzích) téměř všichni. A taky opera, na kterou se nemusíte bát vzít ani ty...

Čvachtavá knížka plná trávy a podivné erotiky

Čvachtavá knížka plná trávy a podivné erotiky

Tráva Anyi Martinové je něco, co asi běžně nečtete. A to je sakra škoda! Vyšla jako první kniha nově vzniklého nezávislého nakladatelství Medusa, které založil, spravuje a krmí překlady Roman Tilcer. A je to podivnost čpící marihuanou a vlhkým prostěradlem. Brilantně...